Monday, April 09, 2012

UMBUT

Kekayaan Filosofi dalam Sayur

Amun Gajah Mada pernah bersumpah dekde kan pernah makan “umbut”--alias hebung atau yang kite kenal gok “palapa” mak ini ahi--amen Nusantara dekde bersatu, dalam khasanah budaye Ugan, umbut justru menjadi makanan pemersatu. Dalam pesta-pesta pernikahan maupun pesta adat, umbut selalu hadir menjadi penyemarak dan sayur andalan di antara gulai-gulai lain. Ibarat sebuah karya, umbut adalah masterpiece dari seluruh keistimewaan makanan jeme Ugan.

foto: syakir sirodj

Ngape Umbut Istimewa?

Ninek moyang dihi mengajarkan, untuk selalu mencintai tanamanan. Halakan umbut, kelape ye mude pun pantang dijulok amen elum tue nian. Mungkin kamu uhang pernah dijagal bak diwek gara-gara ngambek kelape ye mase mude. Nah, umbut atau bagian paling pucok, di pangkal batang kelape, hampir dekde pernah diambek kecuali untuk keperluan kawinan atau ade acara pesta keluarge. Sebab, sekali ngambek umbut, dek kan ade agi batang ye besise. Batangnye dibuat untuk panggung atau tarup, kelapenye dibuat jadi bahan gulai, dan daun mudenye dibuat untuk hiasan atau janur. Jadi, sekali nebang umbut berarti mematikan batang kelape seumur idupnya. Cuka itung, behape taun batang kelape pacak menghasilkan umbut dewasa gok kelapenye ye tue-tue? Inilah menuhutku ngape umbut istimewa.

Selain itu, hampir jarang bahkan dikatekan dek ngatek jeme-jeme yang jualan umbut di pasar-pasar. Misalnye nak beli umbut sekedar secumpok atau sikilu. Sampai lebaran be-ulang-ulang pun dek kan tega. Jadi wajar amen umbut termasuk makanan extraordinary, luar biase istimewa.


Biasenye, umbut ye memiliki tekstur dan buku-buku lunak dijadikan sayur pada saat “hari masak-masak-an”—atau sahi sebelum hari H pesta payuan. Di waktu inilah kite pacak nikmati sayur umbut. Umumnye, umbut dibuat sayur santan mirip gok kuah sayur lodeh. Taoknye, selain tempuyak matah, ade umbut uwi, sambal cengeng, balur, kabau gok tahok-tahok-an. Nah, hidangan ini memang khusus buat keluarge atau jeme-jeme ye lesu begawi di ahi masak-masak. Cuma ahi ini kian ade sayur umbut. Dan itulah ahi paling istimewa sebelum masok ke acara payuan gisoknye.

Amen kite masok ke filosofinye, sayur umbut adalah penghargaan buat keluarge, tetangge dan jeme-jeme ye bekumpul begawi di ahi itu. Makanan “mahal” ini dihidangkan bukan untuk tamu-tamu pada saat pesta payuan gisoknye, tapi die hadir hanya untuk keluarge, tetangge dan mereka ye telah merelakan tenagenye untuk begawi sare-sare di ahi masak-masakan itu. Jadi, sangat jelas imbalannnye; sayur umbut niuh.

Sayang, berkembangnye waktu, berkembang pule kebiasaan masyarakat. Di ulak-ulak, umbut telah beralih ke umbut kelape sawit, sebuah batang kelape industri yng dengan mudah dan pacak kapan kian diambek. Bukan tanamanan puyang ye tagei betahun-tahun dan elum kan ditebang amen elum ade anak atau cucong ye payuan. Kearifan untuk menjaga sebatang pohon yang semakin punah, bersama langkanya sayur umbut niuh. Kapan agi tekecap…

No comments:

Post a Comment